Co to są mapy cieplne?
Tworzenie stron internetowych nie jest wcale łatwym zadaniem. Ich optymalizacja i dostosowanie się do algorytmów Google wymaga ogromnej wiedzy, ale także kreatywności i elastyczności. Prawda jest jednak taka, że nie tylko optymalizacja odgrywa tutaj dużą rolę. Liczy się przecież przede wszystkim odbiorca, a przynajmniej tak powinno być. Jak w stworzeniu profesjonalnej i komfortowej dla klienta strony mogą pomóc mapy cieplne? Już spieszymy z odpowiedzią!
Mapy cieplne – co warto o nich wiedzieć?
Mapy cieplne to media graficznej prezentacji danych, dotyczących tego, jak zachowuje się użytkownik na danej stronie internetowej. Pokazują one między innymi, na których elementach strony www skupia on swoje działanie najbardziej. Służą do tego specjalne oznaczeniach w różnych barwach. Przeważnie za pomocą koloru czerwonego, najbardziej intensywnego, przedstawia się najpopularniejsze elementy witryny. Natomiast żółty, niebieski lub zielony, czyli kolory raczej chłodne, oznaczają miejsca cieszące się mniejszym zainteresowaniem odbiorcy. Taka obserwacja i analiza zachowań pozwala stwierdzić, w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcję ze stroną, a następnie wprowadzić nowe rozwiązania i udogodnienia. Wyróżnia się trzy podstawowe zachowania, które można przedstawić za pomocą map cieplnych:
– clicktracking – analiza kliknięć myszką,
– scrolltracking – analiza sposobu, w jaki użytkownik przewija stronę,
– attentiontrack – analiza obszarów strony, które są najbardziej przyciągające.
Mapy cieplne a eye tracking
Te dwa pojęcia są bardzo często ze sobą mylone. Eye tracking polega na śledzeniu ruchów gałek ocznych i umożliwia skontrolowanie, gdzie użytkownicy najczęściej zerkają, będąc na stronie internetowej. Jednakże do przeprowadzenia takich testów potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, który umożliwi śledzenie ruchu gałek ocznych osoby przeglądającej witrynę. Faktycznie, wyniki tego typu testów przestawia się w postaci map cieplnych. Jednak nie jest to dokładnie to samo. Eye tracking to metoda, a mapy cieplne sposób przedstawienia danych. Co ciekawe analiza wielu badań eye trackingu pozwoliła na wyciągnięcie kilku schematycznych wniosków:
- Osoby przeglądające strony skupiają się w głównej mierze na obrazach
- Zdecydowanie najistotniejszą częścią tekstu, są tytuły i śródtytuły, co wynika z faktu, że pisane są zwykle większą i grubszą czcionką
- Internauci często skupiają wzrok na pierwszych słowach tekstu oraz na treściach, wokół znajduje się dużo wolnego miejsca
Narzędzia i aplikacją umożliwiające tworzenie map cieplnych
Chociaż cały proces może wydawać się niezwykle skomplikowany to wcale tak nie jest. Stworzenie map cieplnych jest dostępne praktycznie dla każdego. Wymaga jedynie zaimplementowania na stronie kodu śledzącego, który prześledzi i zbierze dane o zachowaniu osób przeglądających stronę. W Internecie dostępne są takie aplikacje jak:
- HotJar – Dostępna zarówno w wersji darmowej – oczywiście dość mocno ograniczonej – jak i płatnej. Istnieje możliwość próbnego przetestowania wszystkich funkcji narzędzia przez 15 dni bez dodatkowych opłat.
- Crazy EGG – Służy przede wszystkim do tworzenia map cieplnych obrazujących sposób klikania i scrollowania strony. Dodatkowa funkcja pozwala na stworzenie statystyki kliknięć w poszczególne elementy witryny.
- Smartlook – Jedna z najnowszych aplikacji w tej dziedzinie. Posiada wiele funkcji, które jednak w darmowej wersji są dość mocno ograniczone. Pozwala ona jednak na wygenerowanie nieograniczonej liczby map cieplnych.
Leave a Reply