Czy ulotki w marketingu nadal są skuteczne?
Czy ulotki w marketingu dalej są skuteczne? Obecnie to Internet jest miejscem, które króluje, jeśli chodzi o promocję i reklamowanie marki. To tam większość firm komunikuje się ze swoimi potencjalnymi odbiorcami, informuje ich o nowych produktach, promocjach, a także udziela odpowiedzi na zadawane pytania i wszelkie zastrzeżenia. Jednak Internet przecież nie istnieje od zawsze. A kiedyś firmy również wtedy komunikowały się ze swoimi klientami, również miały dla nich różnego rodzaju promocje. Właśnie do tego celu były używane ulotki. Firmy korzystają z nich już od XIX wieku. Jednak czy ulotki są nadal skuteczne?
Czy ulotki w marketingu nadal są skuteczne?
Czy ulotki w marketingu nadal są skuteczne? No właśnie, na to pytanie ciężko jest odpowiedzieć, ponieważ mierzalność skuteczności tej formy reklamy jest trudna. Ciężko jest oszacować, ile osób skorzystało z oferty danej firmy dzięki ulotkom. Jednak dzięki pewnym badaniom można poznać ich wyniki i zobaczyć, jak ulotki działają na klienta. 89 procent osób jest w stanie przypomnieć sobie, że otrzymali oni ulotkę, co jest bardzo dobrym wynikiem. 33 procent ankietowanych zatrzymuje ulotkę, ale tylko wtedy, gdy znajduje się na niej również kod rabatowy. Co więcej aż 79 procent osób ma u siebie ulotki różnych firm i przekazuje je swoim bliskim. Wszystko to wygląda całkiem nieźle, jednak trzeba wiedzieć, że nie zostały tutaj wspomniane ulotki kolportowane na ulicy, takie zwykle niestety trafiają do śmieci i nie wpływają na decyzję zakupową klienta. Jedynie 23 procent osób, które otrzymały ulotkę zapoznaje się z jej treścią.
Czy dzięki ulotkom możliwe jest pozyskanie klienta?
Na to pytanie ponownie ciężko jest udzielić odpowiedzi. Branża marketingowa przyjmuje, że ulotki konwertują na poziomie 1 procenta. To bardzo mało. Można więc powiedzieć, że rozdając 1000 ulotek można pozyskać 10 klientów. Ktoś mógłby wówczas powiedzieć, że to całkiem dużo. Zgadza się, jeśli każdy z nich dokona zakupów o wartości 500 zł to faktycznie koszt ulotek się zwróci. Jeśli jednak będzie to 10 klientów zakładu fryzjerskiego, no to już niekoniecznie. To jednak są tylko pewne teorie, które w praktyce wyglądają inaczej. Niektóre firmy wciąż korzystają z tej formy reklamy i bardzo ją sobie chwalą. Zwykle firmami, które korzystają z ulotek, są firmy lokalne, gastronomiczne i niektóre usługowe, które chcą promować swoją działalność w sposób tradycyjny. Co więcej może dojść do sytuacji, że klient, który otrzyma ulotkę skusi się na zakup produktu bądź skorzystanie z usług danej marki i stanie się jej lojalnym klientem, a nawet ambasadorem, który będzie dzielił się z innymi osobami, ze swojego otoczenia, pozytywnymi opiniami na jej temat. Jak można więc zauważyć nie warto ani negować, ani promować skuteczności ulotek, ponieważ nie będzie to odpowiednia metoda reklamy dla każdego przedsiębiorstwa.
Co zrobić, aby ulotki były bardziej skuteczne?
Jak wiadomo z doświadczenia, jedne ulotki przykuwają uwagę mocniej inne trochę mniej. Wszystko to zależy od ich projektu. Ulotki składają się z trzech elementów dobrze wykonanego copywritingu, atrakcyjnego i przykuwającego uwagę projektu graficznego oraz jakości wydruku, która musi być wysokiej jakości. Powodem, dla którego ulotki nie przynoszą odpowiednich efektów jest niedopilnowanie, aby wyżej wymienione czynniki zostały wykonane z należytą dokładnością. Ponownie odwołując się do badań, aż 78 procent pytanych osób rzuca wzrokiem na ulotkę i to właśnie dlatego tak ważne jest, by ta kilkusekundowa chwila zachęciła potencjalnego klienta do zapoznania się z całą treścią. Poniżej znajduje się kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę przy projektowaniu ulotki:
- Czytelność – ulotki muszą być czytelne, jeżeli na małym fragmencie papieru znajdzie się zbyt duża ilość tekstu lub nieprzemyślane grafiki, nie można oczekiwać, że taka ulotka zdobędzie dla firmy klienta.
- Wezwanie do działania – Call To Action, jest bardzo ważnym elementem. Zwrócenie się bezpośrednio do klienta, może mocno wpłynąć na jego decyzję zakupową. Dlatego warto umieścić wezwania takie jak na przykład: przyjdź i sprawdź! Albo Nie możesz tego przegapić!
- Element, który będzie zachęcał – elementem może być na przykład kod rabatowy, nic tak nie zachęca do zakupów jak zniżka na nie.
Leave a Reply