Czym jest CMS?
Czy istnieje sposób na stworzenie własnej strony internetowej, który byłby jednocześnie skuteczny, prosty i szybki? Niewtajemniczonym osiągnięcie tego celu może wydawać się odległe, jednak dla osób, które zapoznają się z tym artykułem: w zasięgu ręki. Zdradzamy czym jest system CMS, oraz na jaki skrypt powinien zdecydować się twórca witryny.
Do czego służy CMS?
Systemy CMS (ang. Content Management System) są odpowiedzią na potrzeby osób samodzielnie zarządzających własną stroną internetową. Narzędzia opierają się na prostym i intuicyjnym interfejsie, z którym poradzą sobie nawet osoby bez przygotowania informatycznego.
CMS umożliwiają zbudowanie witryny od podstaw, a także jej pełną modyfikację, np. podczas aktualizacji lub rozbudowy. Wykorzystanie gotowych szablonów pozwala twórcy na czytelne oddzielenie treści od koncepcji graficznej. Możliwości dobrego systemu CMS dotyczą takich elementów jak:
a) całościowa edycja treści (np. struktura, czcionka, wypunktowane, nagłówki i tytuły, wyimki, linkowanie, dodawanie i opisywanie grafik i multimediów),
b) zarządzanie podstronami domeny (tworzenie przyjaznych adresów URL),
c) instalacja dodatkowych widżetów i rozszerzeń takich jak czat, komentarze, opinie czy formularz kontaktowy,
d) zmiana ustawień i sposobu wyświetlania treści.
Rodzaje Content Management System
Narzędzia CMS można skutecznie wykorzystywać podczas tworzenia między innymi serwisów informacyjnych i blogowych, stron firmowych oraz sklepów. Dostępne szablony i rodzaj oprogramowania systemu należy dopasować do typu domeny:
1. Open source – to wersja z otwartym dostępem do kodu źródłowego i plików. Zapewnia użytkownikowi swobodną modyfikację udostępnionych przez niego treści oraz szeroki wybór bezpłatnych szablonów i rozszerzeń. System jest ogólnodostępny i popularny, co może być minusem: brak odpowiednich zabezpieczeń może narazić komputer na zawirusowanie lub ingerencję hakerów.
2. Software as Service (SaaS) – to oprogramowanie wymaga płatności abonamentowej. Umożliwia dostęp wielu klientom, jednak ich możliwości są ograniczone. Brak dostępu do kodu źródłowego strony, zezwala jedynie na podstawowe zmiany w plikach. Ten system dedykowany jest przede wszystkim dla platform e-commerce.
3. autorski CMS – system od podstaw tworzony jest przez wykwalifikowanych programistów. Właściciele domeny wyposażeni w odpowiedni budżet mogą uwzględnić w swoim zamówieniu wszelkie innowacje dopasowane do potrzeb ich witryny.
Jaki CMS jest dla Ciebie?
Programy Content Management System można skategoryzować również pod względem ich przeznaczenia. Wyróżnia się więc systemy, które sprawdzą się na platformach blogowych i sprzedażowych.
Te pierwsze skupiają się na publikacji różnorodnych treści informacyjnych takich jak artykuły czy firmowe wizytówki. Przy użyciu odpowiednich rozszerzeń platformę blogową można w łatwy sposób przekształcić w sprzedażową – idealną dla małych przedsiębiorstw.
Działalność e-commerce wymaga natomiast funkcjonalności i zaawansowanych rozszerzeń – kategoryzacja produktów, płatności, sposoby dostawy, płynny przepływ poleceń itp. Rozwijający się sklep internetowy potrzebuje również stałego promowania swojej oferty sprzedażowej, więc dobrym rozwiązaniem są systemy posiadające tego typu rozszerzenia.
Systemy zarządzające treścią blogową
Istnieje kilka programów CMS, które najbardziej ceni się wśród twórców stron. Wśród systemów przeznaczonych dla ogólnych portali internetowych wymienić można między innymi:
1. WordPress – to oprogramowanie open source uznawane jest za najbardziej intuicyjne. Ze względu na dużą ilość zróżnicowanych szablonów i dostępne modyfikacje, pozostaje znany i ceniony na całym świecie. WordPress jest polecany szczególnie początkującym autorom blogów.
2. Joomla! – ten system również korzysta z kodu źródłowego, dzięki czemu dodatki i wtyczki dostępne są bez opłat. Joomla! umożliwia optymalizację strony internetowej pod kątem SEO. Mimo że system został przetłumaczony na 64 języki, posiada on wiele zaawansowanych funkcji, które mogą nieco ostudzić zapał niewprawionych użytkowników. Materiały edukacyjne oferowane przez producenta oraz fora dyskusyjne, umożliwiają początkującym uzupełnienie brakujących informacji.
3. Drupal – open source pozwalający na bardzo zaawansowane modyfikacje strony: edycja tekstu, video czy statystyki. Jego obsługa wymaga od użytkownika znajomości języka PHP, CSS lub HTML.
CMS dla sklepów internetowych
Platformy e-commerce wymagają bardziej rozbudowanych narzędzi zarządzających treścią. Systemy dedykowane sklepom internetowym oparte są w większości na modelu SaaS, należą nich między innymi:
• PrestaShop – umożliwia darmowe założenie konta i zarządzanie średniozaawansowanymi stronami dla sklepów internetowych. Systemowy panel administracyjny nie należy do skomplikowanych, a bogaty wybór szablonów i wtyczek pozwala na szybkie tworzenie efektownych witryn.
• Magento – ten system wymaga wysokich umiejętności i wiedzy technicznej – posiada on wiele rozbudowanych funkcji umożliwiających personalizację domeny na wielu płaszczyznach. Skrypt powstał z myślą o przedsiębiorcach posiadających bogatą ofertę sprzedażową.
• Shoper – to oprogramowanie polskich twórców zasługujące na szczególną uwagę. Umożliwia ono szybkie i proste tworzenie strony, oraz zarządzanie udostępnianymi treściami według modelu SaaS. Usługi oferowane przez Shoper’a dostępne są dla zalogowanych użytkowników, regularnie opłacających abonament.
CMS pełen zalet
Tworzenie i zarządzanie stroną internetową za pośrednictwem kreatora nie jest wymogiem dla twórców. Jednak należy zaznaczyć, iż jest to ogromne ułatwienie zwłaszcza dla osób początkujących. Większość programów CMS nie wymaga od użytkownika wiedzy z zakresu programowania, a te bardziej zaawansowane posiadają szeroki wybór instrukcji i poradników. Dla nowicjuszy oraz tych, którzy zwątpili, wsparciem są opinie innych użytkowników udostępnione na forach dedykowanych konkretnym systemom.
Leave a Reply